fredag 24. februar 2017

Invitasjon med sommerfugl


Når man fyller 85 år fortjener man en vakker og forseggjort invitasjon. 
Her ser du den jeg lagde, og hvordan jeg gikk frem. 



Du kan se fremgangsmåte her:

1. Du trenger passe tykt papir/kartong. Ikke velg for tykt, pga vekten og porto. 
Dekorpapir til vinger, bak vingene, innside og selve invitasjonen som jeg har valgt å printe ut. 
Du trenger også: 
Linjal, blyant, saks, putelim, limputer (se foto) eller vanlig lim, strikkepinne eller papirkutter (min har også falseverktøy som jeg bytter ut med kniven). Da trenger du isåfall ikke strikkepinnen. Ikke glem konvolutter i matchende farge. 

Du får kjøpt alt jeg har brukt hos Panduro, eller sikkert også i tilsvarende hobbybutikk. 

2. Klipp/kutt selve invitasjonen. Jeg har valgt str 15X30 cm, fordi konvolutten jeg valgte er 16X16 cm. 

3. Brett papiret så den midterste delen er 15X15 cm. De to "vingene" skal være ca 7,2 cm. 

4. Nå tegner og klipper du ut en vinge til mal. 
5. Klipp ut høyre og venstre vinger i valgt papir. 

6. Klipp ut og brett. Bruk falsedelen på papirkutteren din eller feks en ren linjal. 
Brett forsiktig og nøyaktig. Skarp kant. Ikke hold på for lenge, da blir fibrene i papiret ødelagt. 

5. Nå limer du vingene på. Jeg brukte putelim på rull for å få litt høyde og derfor skyggeeffekt. 

7. Lim på papiret du har valg i midten inni invitasjonen. Jeg brukte putelim. 

8. Nå limer du på papiret du har valgt på utsiden, under vingene. 
Her ser du at jeg har valgt lim på tapeputer, som blir brukt i fotoalbum. 

9. Da er det bare selve invitasjonen som skal limes på i midten, 
og en snor, eller bånd som knytes pent rundt. 

Her ser du papirkutteren min. Den oransje firkanten er kniv som kan byttes ut, og det fulgte også med en annen firkant som fungerer som fals (brett). Se under. 

Se her! Øverste brett er fra papir- og kuttebrettet mitt. Den nederste har jeg brukt strikkepinne. 

Dette verktøyet, som ligger ved siden av saksen, er til å brette papir med. Uvurderlig!!

Ingen kommentarer: