onsdag 27. april 2016

Hönökaka

Hönökaka er superdupergodt!! Jeg har vært heldig og tilbrakt sommerene på Lökholmen som ligger i Dynekilen i Strömstad kommune. Da blir det köttbullar og falukorv, for ikke å snakke om tekaker og hönökaka. De beste er selvfølgelig de man baker selv, så slipper man smaken av ulike tilsetningsstoffer.

Her kan du lese litt om Hönökaka og oppskriften finner du underst. Mums!

Hönökaka er en flat, mykt, lyst brød, oppkalt etter Hönö I Göteborgs skjærgård. Brødet bakes i runde, flate stykker, men selges normalt i halvsirkelbiter. Hönökaka er lokalt tradisjonell mat som før bakes av fiskerfamiliene og bøndene i området. Akkurat som knekkebrød lagde man hull i midten for at det kunne henges opp på stenger. 

Jeg har funnet denne oppskriften hos Joseph, som forteller at når hans mormor bakte Hönökaka, var oppskriften originalt på 16 kg mel! Han har heldigvis redusert oppskriften til én kilo. 

Josephs blogg = http://tankedegen.blogspot.no/2010/03/honokaka.html

Hönökaka

50 gr fersk gjær

500 gr vann

150 gr sukker

1000 gr hvetemel

125 gr romsteperert margarin

1 ss salt

Løs opp gjæren i lunkent vann (37°C) og hell i resten av ingrediensene, bortsett fra saltet. 

Bland alt i maskinen i 6 min på laveste hastighet. 

Ha i salt og bland ytterligere i 4 min på middels hastighet. 

La deigen heve i 60 min, og bak så ut 6 boller, ca 300 gr pr emne. 

La de ese i 30 min. 

Kjevle ut kaker på ca 25 cm i diameter. 

La dem ese i ytterligere 15 min. 

Sett ovnen på maks varme. De fleste ovner går bare til 250°C. 

Stek én og én i ca 5 min, til de har fått en gylden brunfarge. Pass på! Her skjer ting raskt. 

Legg dem i fryseren når de er kalde, og ta opp rett før du skal spise dem så får du ferskt bakverk. Absolutt det beste i verden. Kun med smør, eller med ost eller syltetøy. Godt til suppe og reker. 

Ingen kommentarer: